Utsendelse av eFaktura
Effektiviser fakturaprosessen med eFaktura – en trygg og rask løsning.
INNHOLDSFORTEGNELSE
- Utsendelse av eFaktura
- Hvordan fungerer det
- Aktivering
- Obligatoriske felt på kundekort
- Fremgangsmetode
- Statusoppdatering
- Hvorfor bruke eFaktura?
- Mulige feilkilder
Hvordan fungerer det
Telaris bruker Mastercard som teknisk leverandør for eFaktura-tjenesten. Når en faktura sendes, gjør systemet et oppslag for å finne mottakerens eFaktura-adresse i aliasregisteret (f.eks. basert på e-post og mobilnummer)
Aktivering
For å aktivere denne tjenesten ta kontakt med support@telaris.no. Tjenesten prises basert på transaksjonsvolum, for ytterligere detaljer se våre bruksvilkår her https://telaris.no/bruksvilkaar.
Obligatoriske felt på kundekort
For å sende eFaktura til en privatperson, må én av følgende kombinasjoner være registrert på kundekortet:
- Mobilnummer + e-postadresse
- Mobilnummer + postnummer
Det er feltene markert her som benyttes i oppslaget som gjøres mot Mastercard:
Det betyr at registrert mobilnummer og mailadresse på kundekortet må være identisk med det som kunden normalt mottar eFaktura på. Dette kan kunden se i sin nettbank eller betalingsapp.
Fremgangsmetode
Du oppretter en faktura på ordinær måte i systemet(se brukerveiledning: Hvordan lager man faktura?), og velger eFaktura som forsendelsestype.
Du vil da få opp følgende dialogboks:
Trykker du OK her vil systemet sende eFaktura basert på kundeinformasjon i tilknyttet faktura.
Trykker du avbryt vil du komme tilbake til fakturabildet.
Når du eventuelt har endret informasjonen på kundekortet så trykker du på nytt på knappen for eFaktura.
Statusoppdatering
Systemet oppdaterer status for eFaktura-forsendelsen innen 30 minutter etter sending.
Som faktureringsansvarlig kan du alltid se hva som er status i feltet "første levering" i fakturabildet.
Tidslinjen inneholder også mye god informasjon vedrørende stegene i prosessen.
Hvorfor bruke eFaktura?
- Sparer tid – mindre manuelt arbeid ved utsendelse av faktura
- Reduserer risiko for ubetalte fakturaer, og følgelig medgått tid til purring og oppfølging
- Trygg og direkte levering til kundens nettbank
Mulige feilkilder
- Feil informasjon i de obligatoriske feltene på kundekortet
- Mottaker har reservert seg mot eFaktura
Systemet genererer automatiske varslinger hvis en eFaktura ikke blir vellykket sendt. Mailen blir sendt til personen som er definert som finansansvarlig under innstillinger.
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen