Innkjøp - Direkteleveranse
Innkjøp der leveringen skjer direkte til kunde fremfor å gå innom lager
INNHOLDSFORTEGNELSE
Hensikt
Mulighet til å sende varer direkte fra leverandør til sluttkunde uten å gå veien innom eget lager.
Direkteleveranse gjør det enklere å ha kontroll over forsendelse fra leverandør til sluttkunde samtidig som behovet logges i ordre og innkjøp.
Opprette direkteleveranse
En direkteleveranse kan opprettes fra to steder:
1. Fra ordremodulen
2. Manuelt fra innkjøpslisten
1. Direkteleveranse fra ordremodulen
For å opprette en direkteleveranse fra ordremodulen markerer man produktet(ene) man ønsker å gjøre en direkteleveranse på, og går til menyen 'Med utvalgte, utfør' og velger direkteleveranse.
Fordelen med å opprette direkteleveranse fra ordre er sporingen på innkjøpsbehovet
På samme måte som et standard innkjøp vil direkteleveransen knyttes mot ordren i fanen 'Innkjøpsordre' i ordremodulen.
Når en direkteleveranse opprettes fra en ordre blir automatisk ordrens kunde satt som leveringsadresse under 'Target customer'
Dette gjør at dokumenter for innkjøpet står med leveringsadressen til den aktuelle kunden.
Tips: Det finnes en innstilling for å alltid velge ordrens leveringsadresse fremfor kundens leveringsadresse. Kontakt Telaris support for å få aktivert denne.
2. Manuelt fra innkjøpslisten
På samme måte som standard innkjøp kan direkteleveranse opprettes manuelt fra innkjøpslisten.
Ulempen med å opprette direkteleveranse manuelt er at man ikke har sporing på innkjøpsbehovet knyttet til en ordre.
I motsetning til innkjøp opprettet fra ordre, må man selv velge mottakerens leveringsadresse fra kundelisten i direkteleveransen.
Resten av direkteleveranse fra ordre og manuelt vil ha lik behandlingsmetode
Behandle direkteleveranse
Etter opprettelse av direkteleveranse vil det ligge et innkjøp som har noen markante forskjeller fra et vanlig innkjøp.
1. Innkjøpet
Linjene i innkjøpet vil være markert lille og ha markeringen 'Direkte' under kolonnen varemottak.
Det er heller ikke mulig å opprette et varemottak fra en direkteleveranse.
2. Markere innkjøpet som mottatt
Ved beskjed fra leverandør om at varer er mottatt (typisk sporingslink, faktura etc), markeres mottatte linjer ved å bruke "Med utvalgte utfør" og "Marker som mottatt".
For direkteleveranser gjort uten en tilhørende ordre er dette steget ikke nødvendig.
Markering av linjene som mottatt vil gjøre at ordren får oppdatert sin status av linjene som ferdigmeldt
Tips: Det finnes en innstilling for å aktiveres varsel til ordreansvarlig ved mottatte varer. Kontakt Telaris support for aktivering
3. Fullføre innkjøpet
For å fullføre innkjøpet slik at det ikke lenger blir stående som åpent eller i bestilling endrer man status til feks 'lukket'
Ved mottatt faktura fra leverandør, marker linjene som betalt ved å markere alle linjer i innkjøpet og ved å bruke menyen 'Med utvalgte utfør' 'Marker som betalt'
Var denne artikkelen nyttig?
Så bra!
Takk for din tilbakemelding
Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp
Takk for din tilbakemelding
Tilbakemeldingen er sendt inn
Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen