Innkjøp - Direkteleveranse

Endret Fri, 7 Feb ved 3:33 PM

Innkjøp - Direkteleveranse


Innkjøp der leveringen skjer direkte til kunde fremfor å gå innom lager



INNHOLDSFORTEGNELSE




Hensikt


Mulighet til å sende varer direkte fra leverandør til sluttkunde uten å gå veien innom eget lager.

Direkteleveranse gjør det enklere å ha kontroll over forsendelse fra leverandør til sluttkunde samtidig som behovet logges i ordre og innkjøp.



Opprette direkteleveranse


En direkteleveranse kan opprettes fra to steder:


1. Fra ordremodulen

2. Manuelt fra innkjøpslisten







1. Direkteleveranse fra ordremodulen


For å opprette en direkteleveranse fra ordremodulen markerer man produktet(ene) man ønsker å gjøre en direkteleveranse på, og går til menyen 'Med utvalgte, utfør' og velger direkteleveranse.


Fordelen med å opprette direkteleveranse fra ordre er sporingen på innkjøpsbehovet


 





På samme måte som et standard innkjøp vil direkteleveransen knyttes mot ordren i fanen 'Innkjøpsordre' i ordremodulen.






Når en direkteleveranse opprettes fra en ordre blir automatisk ordrens kunde satt som leveringsadresse under 'Target customer'

Dette gjør at dokumenter for innkjøpet står med leveringsadressen til den aktuelle kunden.




Tips: Det finnes en innstilling for å alltid velge ordrens leveringsadresse fremfor kundens leveringsadresse. Kontakt Telaris support for å få aktivert denne.






2. Manuelt fra innkjøpslisten


På samme måte som standard innkjøp kan direkteleveranse opprettes manuelt fra innkjøpslisten.

Ulempen med å opprette direkteleveranse manuelt er at man ikke har sporing på innkjøpsbehovet knyttet til en ordre.





I motsetning til innkjøp opprettet fra ordre, må man selv velge mottakerens leveringsadresse fra kundelisten i direkteleveransen. 




Resten av direkteleveranse fra ordre og manuelt vil ha lik behandlingsmetode






Behandle direkteleveranse



Etter opprettelse av direkteleveranse vil det ligge et innkjøp som har noen markante forskjeller fra et vanlig innkjøp.




1. Innkjøpet


Linjene i innkjøpet vil være markert lille og ha markeringen 'Direkte' under kolonnen varemottak.

Det er heller ikke mulig å opprette et varemottak fra en direkteleveranse.







2. Markere innkjøpet som mottatt


Ved beskjed fra leverandør om at varer er mottatt (typisk sporingslink, faktura etc), markeres mottatte linjer ved å bruke "Med utvalgte utfør" og "Marker som mottatt". 


For direkteleveranser gjort uten en tilhørende ordre er dette steget ikke nødvendig.





Markering av linjene som mottatt vil gjøre at ordren får oppdatert sin status av linjene som ferdigmeldt




Tips: Det finnes en innstilling for å aktiveres varsel til ordreansvarlig ved mottatte varer. Kontakt Telaris support for aktivering







3. Fullføre innkjøpet


For å fullføre innkjøpet slik at det ikke lenger blir stående som åpent eller i bestilling endrer man status til feks 'lukket'




Ved mottatt faktura fra leverandør, marker linjene som betalt ved å markere alle linjer i innkjøpet og ved å bruke menyen 'Med utvalgte utfør' 'Marker som betalt'












Var denne artikkelen nyttig?

Så bra!

Takk for din tilbakemelding

Beklager at vi ikke kunne være mer til hjelp

Takk for din tilbakemelding

Fortell oss hvordan vi kan forbedre denne artikkelen.

Velg minst én av grunnene
CAPTCHA-verifisering er obligatorisk.

Tilbakemeldingen er sendt inn

Vi setter pris på tilbakemeldingen din og vil prøve å rette på artikkelen